HAART ( ( Hari Kesepuluh)

Aku terlupa bahawa tujuan aku utk mencatat journal ini adalah utk pembaca di Malaysia, jadi inilah post dalam bahasa malaysia.


Setelah 10 hari mengambil Haart ( stocrin + tenvir em) , aku dapati kesan nya tidak begitu ketara ke atas diri aku. Pada mulanya, hari pertama, aku tertidur sampai ke pagi. Hari kedua pun sama. Hari ketiga, aku tertidur sampai ke pagi, dan sebelah petangnya aku mengalami kemengantukkan yang teramat sangat untuk beberapa ketika. Melalui pengalaman aku, selalunya mengantuk yang teramat sangat ini adalah after effect pengambilan dadah. ( apabila badan kita bekerja lebih masa di waktu malam utk memproses/melarutkan/mencernakan/mengenjoydirikan, petang nya selalu akan terasa keletihan dan kemengantukan). aku mula rasa sebenarnya ada effect HAART ini ke atas diriku. Cuma aku tidur , dan aku tidak menyedarinya. Tapi takde la sangat rasa perbezaan so takde effect pun.

Malam tadi aku kluar, dan terpaksa mengambil HAART di luar. Aku balik pun menghampiri pukul 2( 4 jam selepas pengambilan HAART). oleh itu, semasa di luar, aku dapati sebenarnya kesan efek Haart itu boleh aku rasai. Sedikit mual, badan sedikit panas, pandangan sedikit berpinar . dalam erti kata lain, ia membuatkan aku High sedikit tetapi tidak lah sampai memabukkan. Aku masih dapat berfungsi dengan baik. Berborak dengan rakan, dan akhirnya drive balik dengan selamat. ( tidak digalakkan pada malam pertama utk drive jika anda tidak tahu perasaan itu bagaimana).


Oleh itu, sekali lagi kepada yang diluar sana, jangan takut utk memulakan rawatan anda. Kalau nak baik, mesti makan ubat. =)

Comments

  1. Salam,

    Pengalaman saya lah (mungkin kesan antara kita berbeza), kalau makan ubat ketika perut kosong kesan ubatan tu lebih ketara daripada makan ketika perut berisi (makan sedikit walaupun sekadar roti sebelum telan ubatan)

    Walaupun saya dah makan ubatan Tenvier EM bersama Stocrin sejak 2 tahun lalu, sampai hari ini kadang-kadang kesan "ting tong" terutama selepas sejam dua saya menelannya tu masih terasa, tapi ada masa nya juga langsung tidak mengalami sebarang kesan. Tidak ada masalah langsung kesan yang saya alami disebelah siang...:)

    Apa pun insyaallah lama kelamaan kesan ubatan akan berkurangan, kalau masih ada kesanpun insyaallah kita boleh kawal diri.





    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju dgn abg najmi.. kalau makan dgn perut yg berisi akan kurang kesannya. Kesan yang mengantuk tu memang sy kuat mengantuk. Landing je terus tido. Sebab tu saya tak rasa efek sgt ubat ni.

      Harap ubat ni serasi dgn saya. Inshaallah.

      Delete
  2. lawak ler post ko kali ni abu..macam google translate..hahahahahah

    ReplyDelete
  3. Knowing that you have started your medication with minimum side effects I feel like I want to hug you really. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks bro. really appreciate that. Tak takut berjangkit kan kalau hug ni. hehe.

      Delete
  4. saya bru first time makan dan terasa mabuk sikit2 dn muntah tpi tak juga mmg tu kesan dia ke

    ReplyDelete
  5. Saya awal mimpi buruk.. skrg hari kesebelas.. dah xde cuma kekadang panas dalam badan.. kesan dia berbeza.. cuma saya kadang2 hepi kkdg mcm down.. mgkn ubat mula mngawal diri.. banyak membaca dan kurangkan fikir.. Alhamdulillah slera bertambah

    ReplyDelete
  6. Hye.. Saya harap semua sihat. Saya baru dianogsis hiv+ pada hujung April 2017 selepas saya demam sebulan tempoh hari. Saya mahu memulakan rawatan haart di hospital k.k tapi saya rasa takut pulak nak pi sana.

    Saya nak tanya, rawatan haart ni perlu bayar ke ubat ubatan? Manakala ujian cd4 and vl tu juga perlu bayar ke kalau dihospital kerajaan ?

    ReplyDelete
  7. Saya disahkan positif hiv April 2017.. Tapi saya belum mulakan rawatan haart.. Malah rawatan haart pun saya tak tahu ada dihospital... Selepas dpt tahu saya ada virus tu, saya terkejut dan sangat tertekan... Doktor ada bagi surat rujukan tapi masalah saya takut untuk ke hospital utk rawatan... Saya bmyk google kat internet untuk cure virus ni. Mcm2 saya beli untuk cari cure... Saya putus asa dan fikir tunggu ajal saja.. Tapi bila tahu ada rawatan haart untuk seumur hidup di hospital melalui google seperti saya bersemangat untuk dapat rawatan ini tapi masih takut untuk berjumpa dgn doktor..takut diskriminasi oleh nurse2 kat situ.. Tapi saya mesti memberanikan diri..hidup mesti diteruskan.. Esok hari khamis 28 Jun 2017 saya akan ke hospital queen untuk membuat rawatan... Semoga saya sihat semula and bersemangat untuk hidup...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts